ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

راهکارهای مناسب برای کنترل خشم و عصبانیت

 

با دلگرم همراه باشید تا با راهکارهای مناسب برای کنترل عصبانیت در زندگی آشنا شوید…

 

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

 راه های کنترول خشم

 

همه ی ما آدمیان در طول زندگی به مراتب بسیاری عصبانی میشویم اما چه باید انجام

بدهیم؟!

 

اینکه گاهی در زندگی عصبانی شویم، کاملا طبیعی و عادی است؛ چرا که در برخی مواقع حتی موارد کوچک هم می توانند ما را تحریک کنند. متاسفانه خشم و عصبانیت احساساتی هستند که به سختی می توان آنها را کنترل کرد اما با به کارگیری چند روش کارآمد می توان تلاشی سودمند در جهت کنترل این احساسات کرد.
امافراموش نکنید سلامتی مهمترین بخش زندگی هر فرداست و فردی که مدام عصبانی می شود، باید در انتظار بیماری هایی نظیر افزایش فشار و قند خون باشد.

خشم، هیجانی طبیعی است که همه ما آن را در زندگی تجربه می کنیم، اما زمانی که به دفعات اتفاق بیفتد و نحوه ابراز آن مناسب نباشد می تواند به یک حس مخرب و ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگواری را برای فرد و اطرافیان رقم زند .

خشم اغلب بر اثر واکنش شخص نسبت به رفتار ناشایست دیگران بروز می کند. خشم می تواند یک رنجش و ناراحتی جزئی باشد و یا در نوع حاد، واکنشی جنون آمیز باشد. واکنش افراد مختلف در مقابل احساس خشم متفاوت است. برخی ازافراد خشم خود را فرو می خورند و نمی خواهند کسی متوجه شود آن ها تا چه حد عصبانی و ناراحت هستند. آن ها به شدت رفتار خود را کنترل می کنند و هیچ نشانی از عصبانیت را بروز نمی دهند.

برخی از افراد هنگام احساس خشم رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهند. با صدای بلند داد می زنند، ناسزا می گویند، دیگران را کتک می زنند، آن ها را مسخره می کنند، به صحبت دیگران گوش نمی دهد و حقوق دیگران را نادیده می گیرند. برخی دیگر در زمان احساس خشم آرام ولی محکم صحبت می کنند، صحبت دیگران را قطع نمی کنند، بدون این که به حقوق دیگران تجاوز کنند، احساسات خود را شفاف و محترمانه بیان می کنند. به این رفتارها رفتارهای جرات مندانه می گویند.

فرد با کمک رفتار جرات مندانه می تواند بدون پرخاشگری و خودخوری به دیگران نشان دهد که عصبانی و ناراحت شده است. با توجه به تاثیرات مخرب رفتارهای پرخاشگرانه در خانواده و به خصوص رابطه زوجین در ادامه راهکارهایی برای مدیریت خشم ارائه می شود .

 

 

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

به‌راستی راه کنترل فرد عصبانی از طریق کلام چیست؟

 

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

برای این کار روش‌های متعددی وجود دارد. این روش‌ها را بیاموزید و در موقعیت‌های مناسب آنها را به‌کار ببرید. در این‌جا شانزده روش وجود دارد که با انجام آنها وقتی شخص عصبانی آرام شود، خود را خرسند و سربلند می‌یابد.

 

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

راهکارهای مناسب برای کنترول خشم

 

  • به شخص عصبانی بگوئید که کاملاً حق با اوست!

با او موافقت کنید. این کار باعث می‌شود که او از عصبانیت دست بردراید. با او هم‌عقیده باشید و بدانید که با این کار او دیگر جائی برای رفتن ندارد. بنابراین به‌جای این‌که با او به بحث و جدل بپردازید، به او توجه کنید. با اشتیاق به حرف‌های او گوش فرا دهید، زیرا بزرگ‌ترین مشکل او نیاز به حس هم‌دردی و درک شدن از جانب دیگران است.

به او بگوئید که او را باور دارید و مشکل او را می‌فهمید، اما از او بخواهید که اگر امکان دارد یک‌بار دیگر مشکل خود را بازگو کند تا فقط شما کمی بهتر مشکل را بفهمید. لحظه‌ای که او شروع به بازگو کردن مسئله خود می‌کند، عصبانیت او به‌تدریج کاهش می‌یابد و در نتیجه، خشم به پایان می‌رسد، زیرا همین‌طور که ناراحتی او افزایش می‌یابد تازه متوجه می‌شود که مشکل او بیشتر عصبانیت و جار و جنجال است. بنابراین با سیاست رفتار کردن به حرف‌های شخص عصبانی به‌عنوان ترفندی برای کنترل خشم او بهره بگیرید.

  •  مشاجره‌های لفظی را به آسانی خاتمه دهید.

چرا با درگیر شدن در چیزی که ناچیز و مخرب است، شانس موفقیت را از دست می‌دهید؟ پس بر عصبانیت غلبه کنید! مشاجره هیچ‌گاه منطقی نیست. شما حتی در عین پیروزی شکست خورده تلقی می‌شوید. شما به‌جای بگومگو از چه ترفندی استفاده می‌کنید؟ از واژگانی استفاده کنید که به غرور آن شخص لطمه نرساند و جذاب و گیرا باشد.

  •  هرگز نگذارید احساسات بر شما تأثیر بگذارد.

در حین این‌هک از احساسات برخوردار هستید از فشارهای احساسی دوری کنید، در این صورت هرگز گرفتار مشاجرات بی‌ثمر نمی‌شوید، همین‌طور صرفاً برای شعله‌ور کردن دیگران سوخت فراهم نکنید.

  • اگر به شما اهانت شده است آن را نادیده بگیرید.

توهین دیگران را با لبخند خنثی کنید. وقتی شما جر و بحث نکنید او به‌جای دیگری پناه نمی‌برد.

  • اظهارنظرهائی که همانند شمشیر به دیگران جراحت وارد می‌کند را فراموش کنید.

تمام واژه‌های طعنه‌آمیز، انتقادی و دلسردکننده را از فرهنگ واژگان خود حذف کنید. مهربان، دلسوز و همدل باشید. به فرد خشمگین اجازه دهید، فکر کند حق با اوست و او برنده این نزاع لفظی است. بعداً شما می‌توانید این مشکل اجتماعی را با سیاست تحت کنترل خود درآورید.

  •  انتقاد را به آسانی بپذیرید.

او را به خاطر اظهار نظر هوشیارانه‌اش تمجید کنید. به او بگوئید که او کاملاً درست می‌گوید.

  • با علاقه، کمی وقت برای توضیح دادن موضوع صرف کنید.

هیچ‌چیز سریع‌تر از محروم شدن از شنیدن چیزی که دیگران احساس می‌کنند برای آنها مهم و حیاتی است باعث خشمگین شدن آنها نمی‌شود. اطلاع داشتن یکی از این عوامل است. از طریق کلام موضوع را بفهمانید.

  •  در حضور شخص عصبانی با ملایمت سخن بگوئید.

هرچه با او آرام و آرام‌تر صحبت کنید تا وقتی‌که به سختی حرف شما را بشنود، سریع‌تر می‌توانید جلوی عصبانیت او را بگیرید و ناچاراً مجبور خواهد شد تن صدای خود را پائین آورد تا بفهمد آیا شما هم در این بحث و جدل شرکت کرده‌اید یا نه. همیشه به خاطر داشته باشید که چنین شخصی به نقطه‌نظر شما علاقه‌مند نیست.

  •  همه سئوالات را با سئوالات متعدد دیگر پاسخ دهید.

خود را در یک موقعیت به دام نیندازید. زمان و مکان مناسب برای بیان موقعیت خودتان وجود دارد اما موقع عصبانیت هرگز زمان مناسبی نیست.

  •  برای این‌که از عصبانیت دست بکشید به او هدیه‌ای بدهید.

بگوئید: مطمئناً، ما از تعویض کالا خوشحال خواهیم شد. از این‌که دستگاه خراب بوده، متأسفم.

با چهره خود وانمود کنید که او را می‌فهمید و اجازه دهید که فکر کند او بهترین است.

  •  سیمای خود را با لبخند مزین کنید و گرم و محکم دست بدهید.

برای لبخند زدن تنها ۱۲ عضله شما به‌کار می‌افتد. اما برای اخم کردن ۴۶ عضله به زحمت می‌افتد. بنابراین از اخم کردن بپرهیزید و انرژی کمتری را هدر دهید.

  • به مشاجرهد به‌عنوان اسراف زمان در برنامه خود نگاه کنید.

از هدر دادن لحظه‌ای برای چنین اسرافی بپرهیزید.

  •  در همه حال آرام نمایان شوید.

هرگز صدای خود را بالا نبرید. اصلاً مهم نیست که فشار خون شما بالا است یا نه، از نشان دادن آن خودداری کنید. دیگران نیز در مقابل آرامش شما سعی می‌کنند همانند شما آرام باشند و آن‌گاه عصبانیت برطرف شود.

  • همیشه به چیزهای مثبت بیندیشید.

به راحتی از افسردگی، ناراحتی، دلسردی و احساس حقارت خودداری کنید و هرگز چیزهای منفی را بر زبان نیاورید.

  • هرگز از دیگران تقاضای انجام کاری نکنید.

برای این‌که از مشاجره قبل از شروع خودداری کنید، همیشه درخواست‌های خود را با سیاست مطرح کنید و برای این‌که کارها بدون کشمکش انجام شود، سئوالاتی را مطرح کنید که حق انتخاب برای طرف مقابل فراهم کند. به‌طور مثال بگوئید: عزیزم، کدام کار را دوست داری انجام بدهی؟ سطل زباله را بیرون می‌بری؟ یا کهنه‌های بچه‌ را می‌شوئی؟

  •  هرگز آتش را به سمت آتش افروزان هدایت نکنید.

در یک کنفرانس یا محیط جمعی هرگز مشاجرات خود را خطاب به فریاد زنان و افراد جنجال‌برانگیز نگوئید. از آرامش کمک بجوئید و وقتی که حمایت آنها را جلب کردید می‌توانید عقاید این افراد جنجالی را برای مطابقت با خواسته گروه تحریف کنید. درست است این کار یک نوع فریب اجتماعی است، اما راهی است به‌سوی موفقیت از طریق کلام.

 

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

 

  • آیا واقعا اهمیت دارد

قبل از این که جر و بحثی را باهمسرتان شروع کنید، با خود فکر کنید آیا موضوع واقعا ارزشش را دارد که شما را عصبانی کند؟ یا می توانید به سادگی از آن بگذرید؟ و یا طور دیگری رفتار کنید.

  •  به نشانه های بروز خشم دقت کنید .

در هنگام خشم ابتدا نشانه های آغازین و هشدار دهنده خشم بروز می کند. با شناخت این نشانه ها و کنترل آن ها می توان از شدت یافتن خشم جلوگیری کرد. تغییرات بدنی همچون افزایش ضربان قلب، افزایش فشارخون، منقبض شدن عضلات، تغییر تنفس، مشت شدن دست ها و به هم فشردن دندان ها از نشانه های فیزیولو‍ژیک خشم است.

  • احساس منفی خود را بیان کنید.

گاهی اوقات زوجین هنگام اختلاف و بروز مشکل به جای بیان ناراحتی و خشم خود، آن احساس را به نمایش می گذارند مثلا اخم می کنند، حرف نمی زنند، داد و فریاد می کنند و… نکته مهم این است که اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید همسرتان متوجه نمی شود که شما چه احساسی دارید. به جای خشم و پرخاشگری، با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید.

مثلا بیان کنید زمانی که به قولت عمل نمی کنی، ناراحت می شوم. با بیان احساسات خود، زمینه مناسبی را برای حل مشکلی که چنین احساساتی را به وجود آورده است، فراهم می کنید .

  • مراقب کلام خود باشید .

تحقیر، توهین، تهدید، سرزنش و پرخاشگری نکنید. دقت کنید اگر صدایتان بلندتر شده، به تندی و یا با پرخاشگری صحبت می کنید کمی مکث کنید تا آرام شوید.

  • موقعیت را ترک کنید .

زمانی که فکر می کنید در صورت ادامه بحث دیگر نمی توانید خشم خود را کنترل کنید ادامه صحبت تان را به زمان دیگری موکول کنید، با این کار به خود و همسرتان فرصت می دهید تا از عصبانیت و خشم فاصله بگیرید و رفتار مناسب تری داشته باشید. برای این منظور می توانید بگویید: الان شرایط روحی مناسبی نداریم، ممکن است حرف هایی بزنیم که هر دو بعدا پشیمان شویم اجازه بده در شرایط بهتری با یکدیگر صحبت کنیم و یا این که من الان عصبانیم، بعد درباره این موضوع صحبت خواهیم کرد .

  •  خود را آرام کنید .

روش هایی مانند تنفس عمیق، شست و شوی دست و صورت، نوشیدن آب و پیاده روی در کاهش خشم و عصبانیت موثر است. ریلکسیشن(آرام سازی) نیز یکی از روش های موثر برای کاهش خشم و اضطراب است. ریلکسیشن به معنای آرام کردن عضلات منقبض بدن است. وقتی فرد خشمگین می شود، بدن حالت انقباض پیدا می کند، اما وقتی بدن در حالت ریلکس قرار می گیرد، دیگر تنش و انقباضی در بدن وجود ندارد و ذهن فرد نیز آرام می شود. برای یادگیری دقیق آرام سازی می توانید از کتاب ها و سی دی های آموزشی استفاده کنید.

  • مسائل و مشکلات خود راحل کنید.

گاهی زوجین به این دلیل دچار خشم و عصبانیت می شوند که به دنبال حل مسئله نیستند برای خروج از بن بست عصبانیت، به حل مشکلاتی که موجب خشم و عصبانیت می شود، بیندیشید. بدین منظور نخست مشکل را به طور دقیق تعریف کنید، سپس راه حل هایی برای آن انتخاب کنید، آن گاه نکات مثبت و منفی هر راه حل را بررسی کنید و در پایان بهترین راه حل را انتخاب کنید.

  •  گذشت کنید.

گذشت به معنای فراموش کردن مسئله نیست، بلکه گذشت به معنای رها کردن خود از خشم است. گذشت نشانه کنترل شما بر احساساتتان است نه نشانه ضعف .

  •  از عذرخواهی نترسید .

اگر متوجه شدید رفتار شما باعث ناراحتی و عصبانیت همسرتان شده است عذرخواهی کنید. این امر برای ترمیم رابطه و کاهش آثار زیانبار پرخاشگری ضروری است .

 

 

راهکار های مناسب برای کنترل خشم

 گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

منبع : دلگرم

مجله