ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

پرایدهایی که شبیه جنسیس کوپه اند!

پراید در اصل در شرکت مزدا ژاپن با سفارش فورد، شرکت مادر، طراحی شد. نسل اول این خودرو که در سال های ۱۹۸۶ تا ۱۹۹۳ تولید و در ژاپن با نام مزدا ۱۲۱ و در آمریکای شمالی توسط شرکت فورد با نام فورد فستیوا فروش رفت.

این مدل همچنین با نام کیا پراید از ۱۹۸۷ تا ۲۰۰۰ در شرکت کیا موتورز کره جنوبی تولید شد و در سال ۲۰۰۱ خط تولید آن به سایپا فروخته شد.

شرکت سایپا با ایجاد زنجیره ای از قطعه سازان فنی در گروه سایپا و با حمایت از قطعه سازان بخش خصوصی سعی در ساخت داخل نمودن خودروی پراید نمود و آنرا با نام های نسیم (پراید هاچ بک)، صبا (پراید سدان) و سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۳۱ و سایپا ۱۱۱ و سایپا ۱۴۱ و وانت پراید در ایران عرضه کرد. در اینجا تصاویر و توضیحاتی درباره پرایدهایی که شبیه جنسیس کوپه اند از درهای خفاشی و سقف آفتابی تا پراید با موتور مزدا را در این بخش از اتومبیل سایت نمناک ملاحظه کنید.

پراید

آنها نه پورشه پانامرای ١٠٠ هزار دلاری دارند و نه دوردورهای میلیاردی نگاه ها را به دنبالشان می کشاند. وجه اشتراک آنها «پراید» است. پسرهای طبقه متوسط جامعه ایرانی که می خواهند از همان دارایی معمولی شان لذت ببرند و با پرایدهای متفاوت شان جلب توجه کنند.

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری آنا به نقل از شهروند، آنها معتقدند بازار انحصاری خودرو در ایران، جوانان قشر متوسط را از داشتن خودروهای زیبا و متنوع محروم کرده و انتخاب های گوناگون، تنها به فهرست بچه پولدارها رسیده است. برای همین دست به کار شده اند تا با کمی ذوق و سلیقه ظاهر پرایدهایشان را آنچنان تغییر دهند که نگاه عابران خیابان ها را بدزدد. پرایدهایی با رنگ های شاد و درخشان فسفری یا بنفش و نارنجی که درهای خفاشی دارند و برق رینگ هایشان هرچشمی را به خود خیره می کند. پرایدبازها می گویند بیشترشان خودروهای خود را با قیمت ٧-۶ میلیون تومان از بازار دست دومی ها خریده اند و به سلیقه شخصی «تیونینگ» کرده اند. تیونینگ از نگاه آنها معنی دقیقی ندارد و در اصطلاح به تغییراتی گفته می شود که فابریک کارخانه نیست و مالکان بنا به سلیقه شخصی در ظاهر خودرویشان ایجاد می کنند. حالا عابران زیادی با پرایدهای متفاوت آنها عکس می اندازند و به محض انتشار این عکس ها در فضای مجازی، سروکله مشتریان پیدا می شود. پرایدبازها که با یک حساب اینستاگرامی دور هم جمع شده اند، می گویند هدفشان معامله گری نیست و تنها به دنبال تأمین خواسته ای بوده اند که سال هاست بازار خودروی ایران برای مشتریان قشر متوسط خود کمتر برآورده کرده و آن عرضه متنوع خودرو های ارزان قیمت است. گردهمایی مجازی پرایدبازها بیشتر با هدف اشتراک عکس خودروهایشان، گپ زدن درباره مسائل فنی خودرو و به ندرت خریدوفروش شکل گرفته است. دورهمی هایی که گاهی به خارج از فضای مجازی و قرارهای ملاقات در مکان های عمومی شهر می رسد. چای و یک وعده غذای ساده و «پراید» گاهی منجر به دوستی های عمیقی از سرتاسر ایران شده است.
پرایدپراید

بازار ایران برای متوسط ها، فقیر است!
صفحه اینستاگرامی پرایدبازها را یک جوان ٢٧ساله اداره می کند. بهنام رصاصیان می گوید:بازار انحصاری خودرو در ایران موجب شده است که اقشار متوسط نتوانند خودروهایی با ظاهر زیبا و دلخواه تهیه کنند، زیرا تنوع خودروهای ارزان در بازار کشور پایین است و تنها پولدارها گزینه های زیادی برای انتخاب دارند. آنها حتی می توانند آپشن های موردنظرشان را به کارخانه سازنده سفارش بدهند اما اقشار متوسط سال هاست به چند گزینه محدود شده اند.
او ادامه می دهد:پرایدبازها درواقع گروهی از جوانان طبقه متوسط هستند که تلاش می کنند با کمترین هزینه صاحب خودرو های زیبا و خیره کننده شوند. بیشتر آنها پرایدهای ارزان ٧-۶میلیون تومانی را خریده اند و با تعویض روکش صندلی ها، تعویض درها و چراغ ها و حتی رنگ آمیزی دوباره، ظاهر زیبا و متفاوتی برای خودرویشان ایجاد کرده اند.
یکی از جذاب ترین خودروهای این گروه، پرایدی است که تمام اجزای آن قرمز است. از رنگ بدنه و چراغ ها گرفته تا تودوزی منحصربه فردی که تمام بدنه داخلی خودرو را به رنگ قرمز درآورده است. رنگ بدنه حدود یک میلیون و٣٠٠ هزارتومان برایش آب خورده و برای تودوزی خودرو ۵٠٠ هزارتومان خرج کرده است. چراغ ها هم حدود ١۵٠ تا ٢٠٠ هزارتومان هزینه برداشته است. مالک پراید قرمز یک شهروند سنندجی است و پراید متفاوتش توجه خیلی ها را به خود جلب کرده است. آن قدر که عده زیادی با خودرو او عکس انداخته و در صفحات مجازی شان منتشر کرده اند. از این میان خیلی ها هم در به در دنبال صاحب پلاک می گردند تا پراید قرمز را با قیمت های گزاف خریداری کنند.
از کلاسیک ها از رده خارج تا پرایدهای متفاوت
رضا عبداللهی نمایشگاهدار خودرو می گوید:چند وقتی است تب خودروهای خاص بالا گرفته است. به عنوان مثال، عده زیادی خواهان خرید خودروهای کلاسیک هستند. خودروهایی که از خط تولید خارج شده اند و به خاطر کمیاب بودن قیمت شان بالا رفته است.
او ادامه می دهد:خودروهای خاص مثل پرایدهای متفاوت نیز مشتریان زیادی دارد اما این دسته از مشتریان معمولا خودروی مورد نظر خود را از فضای مجازی پیدا می کنند، زیرا مالکان خودروها یا افرادی که جذب ظاهر خودروهای متفاوت شده اند، عکس خودروهای خاص را در شبکه های اجتماعی به اشترک می گذارند و به بالاترین قیمت پیشنهادی می فروشند.
عبداللهی درباره قیمت پرایدهای خاص توضیح می دهد:تعیین بازه قیمتی برای این نوع خودروها بسیار دشوار است، زیرا مالکان آن معمولا با هدف دلالی و خریدوفروش، ظاهر خودروهای خود را تغییر نمی دهند و چون تصمیم دارند خودروها را برای خود نگه دارند، هزینه زیادی برای آن متحمل می شوند. بنابراین اگر به رخ خودرویی علاقه زیادی پیدا کرده اید، ناچارید آن قدر قیمت را بالا ببرید که برای مالک انگیزه فروش ایجاد کنید!
پراید با موتور مزدا
پرایدی که سقف خورشیدی یا همان سان روف دارد و درهایش به سمت بالا باز می شود… این گزینه یکی دیگر از جذاب ترین خودرو های گروه پرایدبازان به شمار می آید. در لابه لای گپ وگفت مجازی که بین پرایدبازها شکل گرفته، مالک آن توضیح داده که ٣٠٠ هزارتومان برای برش سقف هزینه کرده است و ٨٠٠ هزارتومان پول خرج کرده تا جای لولاها را تغییر دهد و درها به سمت بالا باز شوند. همان عملیاتی! که خودروبازها از آن با عنوان «خفاشی کردن درها» نام می برند.
دودی کردن شیشه ها، رینگ اسپرت کردن چرخ ها و تعویض چراغ ها جزو رایج ترین تغییراتی است که پرایدبازها در ظاهر خودروی خود ایجاد کرده اند. البته هزینه هر مورد به صورت جداگانه به یک میلیون تومان نمی رسد.
پرخرج ترین کاری که یک پرایدباز ممکن است انجام دهد، تعویض موتور خودرو است که تا ١٠ میلیون تومان هم آب می خورد. می گویند سازگارترین موتور به پراید های بک موتور بی.پی مزداست که باعث می شود شتاب خودرو چند برابر شود و پراید قدرت کورس گذاشتن با بسیاری از خودرو ها ازجمله ماکسیما را پیدا کند. البته تعویض موتور خودرو اقدامی غیرقانونی محسوب می شود و به خودروهایی که موتورشان عوض شده باشد، گواهی معاینه فنی تعلق نمی گیرد. می گویند تعویض موتور بیشتر بین رانندگان هیأت های اتومبیلرانی رایج است و اگر کسی بخواهد خودروی خود را معامله کند، ناچار است دوباره موتور فابریک خودرو را روی آن سوار کند.
وقتی می خواهند شبیه جنسیس کوپه باشند!
کم کردن ارتفاع شاسی خودرو یکی دیگر از تغییراتی است که برخی پرایدبازها درظاهر خودروی خود ایجاد می کنند. آنها علاقه مندند شاسی پرایدشان به شاسی برخی خودروهای خارجی مثل جنسیس کوپه شباهت پیدا کند. البته دستکاری ارتفاع شاسی از نظر قوانین ایران اقدامی غیرقانونی به شمار می آید و خودروی مالکان متخلف به پارکینگ پلیس منتقل می شود اما این مسأله موجب نمی شود برخی ها از خواسته شان دست بکشند و با روشی که در اصطلاح «پنوماتیک» خوانده می شود، ارتفاع خودرویشان را به صورت قابل تنظیم تغییر می دهند. این روش بین ٢ میلیون و۴٠٠ هزار تا ٣ میلیون تومان برای پرایدبازها هزینه دارد.
ارزان قیمت ترین و البته کلیشه ای ترین تغییری که بعضی پرایدبازها روی خودروی خود اعمال می کنند، نصب برچسب های طرح دار است که بین ٣٠ هزار تا ١٠٠ هزارتومان هزینه دارد. البته نصب برچسب روی بدنه خودرو از نظر خودروبازها یک امتیاز محسوب نمی شود و بسیاری از آنها معتقدند مالکی که روی بدنه خودروی خود برچسب می زند، احتمال دارد دسته گل به آب داده باشد و برای پوشاندن بدنه زخمی خودرو به برچسب های ارزان روی آورده باشد.

در ادامه چند نمونه از خاص ترین پراید ها را که بطور جذاب و دیدنی اسپورت شده اند را ببینید.

پراید

پراید

پراید

پراید

پراید

پراید

پراید

پراید

پراید

 

پراید

پراید

پراید های شبیه به جنسیس کوپه! + تصاویر

منبع : namnak.com

مجله

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,