ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، تولید ریل ملی از جمله پروژه‌های مهم صنعت فولاد کشور در طی یک دهه اخیر است که با وجود همه تحریم‌ها و مشکلات انتقال فن‌آوری به مرحله تولید آزمایشی رسیده و به گفته مدیران شرکت ذوب‌آهن اصفهان به‌زودی در مرحله تولید نهایی قرار می‌گیرد.

با این‌ حال، برخی اظهار نظرها نشان می‌دهد فروش این محصولات به راه‌آهن جمهوری اسلامی با مشکلاتی مواجه است و بعضاً کارشکنی در به ثمر رسیدن این پروژه ملی ادامه دارد. از یک‌سو هنوز قرارداد بین راه‌آهن جمهوری اسلامی و ذوب‌آهن نهایی شده و از دیگر سو واردات ریل از کشورهایی نظیر هند، امیدها به تحقق اهداف تولید ریل ملی و اتکای کامل به داخل را کمرنگ کرده است.

* واردات ریل از هند

هفته گذشته بود که مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی با ادعای عدم تولید ریل در داخل کشور، واردات ۵۰ هزار تن ریل از هند را توجیه کرد و گفت: با توجه به اینکه ریل در کشور تولید نشده، مجبور به واردات شده‌ایم.

پورسید آقایی در صحبت‌های خود مدعی شد که هنوز یک شاخه ریل نیز در داخل کشور تولید نشده و «از این رو نمی‌توانیم اجرای پروژه‌ها را متوقف کنیم. اما برای آنکه به تولید داخل هم صدمه‌ای وارد نشود تلاش کرده‌ایم در کنار خریدهای خارجی نگاهی هم به تولید داخل داشته باشیم».

مدیرعامل راه‌آهن اعلام کرد: درحالی ۵۰ هزار تن ریل از محل فاینانس و تسهیلات ۱۲ ساله با پیش پرداخت ۲۰ میلیارد تومانی از هند خریداری شده که اگر می‌خواستیم همین میزان ریل را از داخل به صورت نقد تهیه کنیم به اعتبار ۴۰۰ میلیارد تومانی نیاز بود.

*ادعای طلب ۲۰۰ میلیاردی از ذوب آهن

پورسیدآقایی در ادامه صحبت‌های خود به طلب ۲۰۰ میلیارد تومانی راه‌آهن از ذوب آهن نیز اشاره کرده و گفته «راه‌آهن ۲۰۰ میلیارد تومان بابت حمل بارهای ذوب آهن از این شرکت طلب دارد، اما به پیشنهاد آن شرکت، مطالبات را دریافت نکردیم تا در احداث خط ریل سازی در ذوب آهن هزینه شود. با این حال قرار بود تیرماه سال جاری ریل ملی ساخته شود اما فعلاً به مهرماه موکول شده است».

*ریل وارداتی چند برابر گران‌تر از ریل ملی

ادعای صرفه واردات ریل در مقابل خرید ریل ملی در حالی مطرح می‌شود که در تاریخ ۶ اردیبهشت سال جاری، مدیرعامل راه‌آهن قیمت ریل در بازار جهانی را حدوداً ۷۰۰ دلار اعلام کرد و در آن زمان قیمت جهانی فولاد نیز در محدوده ۲۰۰ دلار قرار داشت و در حال حاضر به محدوده ۳۰۰ دلار (۵۰ درصد) رشد رسیده است.

با این حال با فرض ثابت ماندن قیمت ریل در ۷۰۰ دلار و احتساب دلاری ۳ هزار و ۶۰۰ تومانی و بدون در نظر گرفتن هزینه حمل و گمرک و سایر هزینه‌ها، هر تن ریل وارداتی دست‌اول، قیمتی در حدود ۲ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان خواهد داشت.

با نگاهی به آخرین پیش بینی سود و زیان ذوب آهن (مورخ  14 تیرماه ۹۵) در می‌یابیم که قیمت پیش بینی شده فروش هر تن ریل توسط این شرکت ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده که به معنی صرفه ۲۷۰ هزار تومانی در هر تن نسبت به ریل وارداتی است.

از طرفی با توجه به وجود طلب ۲۰۰ میلیارد تومانی از ذوب آهن، امکان تهاتر این طلب با ریل وجود داشته و عملاً نیازی به صرف وجه نقد نیست که تناقض کاملی با برخی ادعاها در این مورد دارد.

*عدم امکان واردات ریل‌ قطارهای سریع‌السیر

موضوع مهم دیگر در این رابطه عدم امکان واردات ریل قطارهایی با سرعت بالای ۳۰۰ کیلومتر در کشور است که دلیل آن طول بالای ۱۰۰ متری این نوع از ریل است و الزامی است این گونه ریل‌ها در داخل کشور تولید شده و به وسیله واگن حمل گردند.

این یعنی اتکا به واردات ریل‌های معمولی و بعضا مستعمل از کشورهایی نظیر هند و چین، امکان توسعه خطوط ریلی کشور برای استفاده از قطارهای تندرو را سلب خواهد کرد.

*تولید روزانه ۲۰ تن ریل در ذوب آهن

در این رابطه معاون فروش و بازاریابی ذوب آهن در گفت و گو با خبرنگار فارس به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: تولید ریل در ذوب آهن اصفهان از چندی پیش آغاز شده و در ماه جاری نیز قرار است مراسم افتتاحیه برای این پروژه برگزار شود.

احسان دشتیانه افزود: ظرفیت تولید بخش ریل ذوب آهن در صورت تولید صرفا ریل ۴۰۰ هزار تن و در صورت تولید ترکیبی ریل، تیرآهن های بالا پهن و تیرآهن های سایز بالا ۷۰۰ هزار تن است و روزانه ۲۰ تن ریل در حال حاضر در این شرکت تولید می‌شود.

وی گفت: قرارداد در حال امضا شدن است. چون برای نخستین بار است که راه آهن قصد دارد با یک شرکت داخلی قرارداد امضا کند مسائل حقوقی خاصی دارد که برطرف شدن آن نیاز به زمان ندارد.

انتهای پیام/۶۳۰۶۲/ن/

http://fna.ir/TW8MML

منبع : farsnews.com

مجله