ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

«آقای خوش‌خوراک» درست به اندازه «آقای دوربینی» بین شکم‌بازها و رستوران‌گردها معروف است. کاراکتر تپل، با موهای مجعد و عینک فریم مشکی که به هر رستورانی که پایش برسد، سرک می‌کشد و غذاهایش را از نظر طعم و کیفیت رستوران و خدمات‌رسانی‌اش تست می‌کند.

 نخستین تستر ایرانی ,  پول می‌گیرم و غذا می‌خورم

پول می‌گیرم و غذا می‌خورم!

یک گزارش چند خطی آقای خوش‌خوراک یا همان «مستر تستر» در فضای مجازی هزاران لایک و کامنت را به‌ دنبال دارد. حالا شهرت آقای خوش‌ خوراک به اندازه‌ای رسیده است که نه‌ تنها مردم کوچه و خیابان با او عکس یادگاری می‌اندازند که بازیگرها و فوتبالیست‌های زیادی عکس‌های مشترک‌شان با مستر تستر را در صفحه شخصی‌شان منتشر کرده‌اند.

«نام واقعی‌اش حمید سپیدنام است و تقریبا نخستین ایرانی است که شغلش تست کردن غذاست. حمید در سال ١٣۵۶ در منچستر انگلستان متولد شد و تا ۵ سالگی آنجا زندگی کرد. البته او یک‌ بار دیگر و بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه به انگلیس مهاجرت کرد اما سرانجام ایران را برای زندگی برگزید.

آقای خوش‌ خوراک نخستین‌ بار کارش را با یک روزنامه اقتصادی شروع کرد. در حاشیه یک صفحه و در ستونی از تجربیات رستوران‌گردی‌اش می‌نوشت و بعدها که شبکه‌های اجتماعی گل کرد، به این فکر افتاد که می‌تواند از ظرفیت این شبکه‌ها استفاده و یک شغل متفاوت را در ایران راه‌اندازی کند. مستر تستر به «شهروند» می‌گوید رستوران‌گردی در روزهای نخست تنها برایش هزینه داشت و هیچ درآمدی نداشت تا این‌ که با شهرت او در فضای مجازی کم‌کم رستوران‌ها به سراغ آقای خوش‌ خوراک آمدند و درخواست کردند تا غذایشان را تست کند و به آن امتیاز بدهد. این ارزیابی مستر تستر برای رستوران‌ها و به‌ ویژه آنهایی که تازه راه‌اندازی شده بودند به معنی جذب هزاران مشتری شکمو و خوش‌خوراک است. البته سپیدنام تأکید می‌کند که سعی دارد غذاها را به صورت منصفانه و واقعی داوری کند. در غیر این‌صورت با آینده شغلی‌اش ریسک بزرگی کرده است.

مهم این است که مردم چه چیزی را دوست دارند!

متولد انگلستان و ساکن مشهد است. رشته تحصیلی‌اش کامپیوتر است و قبل از این، یک شرکت کوچک کامپیوتری داشت و به طراحی وب‌سایت مشغول بود. جرقه ایجاد این شغل زمانی اتفاق می‌افتد که درباره رستورانی در لندن یک یادداشت مجازی می‌گذارد و با بازخوردهای زیادی مواجه می‌شود. آنجاست که می‌فهمد یادداشت‌های قلمبه‌سلمبه درباره شغل کامپیوتری‌اش چندان برای مردم جذاب نیست و در عوض آنها تا چه اندازه درباره غذا کنجکاوند. او می‌گوید که این اتفاق باعث شد فکر کنم برای داشتن یک برند موفق مهم این است که مردم چه چیزی دوست دارند نه این‌ که خودت چه چیزی دوست داری. کمی بعد در یک گپ خودمانی با دوست روزنامه‌نگارش به این نتیجه می‌رسد که می‌تواند استارت ایجاد یک برند را بزند و البته این مستلزم آن است که روزهای اول فقط هزینه بپردازد. البته سپیدنام که شرکت کامپیوتری‌اش را به سختی اداره می‌کرد، با امتحان شغل جدید چیزی برای از دست دادن نداشت. سپیدنام که حالا عنوان کارآفرین برتر ملی را هم به دست آورده است، می‌گوید در ایران ۴۴‌میلیون کاربر اینترنتی وجود داشت و این یک پتانسیل عظیم برای ایجاد یک شغل اینترنتی بود.

از پیتزا داوود تا غذای اسکیموها
حالا مستر تستر به همه جا سرک کشیده است؛ از پیتزا داوود زیر پل حافظ تا برج ایفل و رستوران‌هایی که غذاهای بومی قطب شمال را طبخ می‌کنند. حمید سپیدنام می‌گوید در همه جای دنیا شغلی تحت عنوان «تستر» وجود دارد که بعد از گشت و گذار در رستوران‌های مختلف به مرد

منبع : tabnakbato.ir

مجله

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,