ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، نشست تخصصی بانوان شاعر ویژه دومین کنگره شعر عفاف و حجاب با حضور حمید قبادی دبیر کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد، اسماعیل امینی شاعر و منتقد ادبی، سیدحمیدرضا برقعی دبیر این دوره کنگره، محمدجواد شرافت و جمعی از بانوان شاعر از استانهای مختلف کشور عصر امروز ۲۰ مردادماه، در کتابخانه مرکزی پارک شهر برگزار شد.

قبادی در این مراسم با بیان اینکه این کنگره به پیشنهاد برقعی شکل گرفته و اتفاق مهمی است که در فضای ادبی ما رخ داده است، گفت: شاید علت برگزاری این کنگره برای خانواده های محجبه مساله و پرسش نباشد، اما برای دیگران این سوال پیش بیاید. عفاف امر نهادینه است و به جنبه پرهیزگاری ذاتی اشاره دارد.

وی به طرح پرسش هایی در رابطه با عفاف و حجاب پرداخت و افزود: چقدر به موضوعات بیرون اجتماع و کانون خانواده توجه می‌کنیم که سرمایه عفت ما شود و چقدر پدیده های مذموم مانند دوگانگی رفتار، بدگویی و… و تشکیل ساختار فکری ما موثر است؟ چقدر این زمینه ها در ارزشمند کردن حجاب و عفاف کمک کرده است؟ آیا رابطه ای علی و معلولی بین حجاب و رفتارهای اجتماعی وجود دارد یا خیر؟ و… . اینها مسایلی است که شاعران میتوانند در کلام خود به آن بپردازند.

وی برگزاری کنگره شعر عفاف و حجاب را جریان جدیدی در ادبیات بعد از ۳۷ شکل گرفته است، افزود: جریان سازی ادبی با محوریت عفاف و حجاب از محوریت های این کنگره است. هدف بعدی این کنگره ایجاد پیوستگی فرهنگی و هنری در فعالیت هاست. کلام ذات فعالیتهای فرهنگی در کشور و در تمام دنیاست. موفقیت در رشته های هنری منوط به کلام درست و مناسب است.

قبادی اضافه کرد: متاسفانه در حوزه فرهنگی و هنری با ضعف محتوایی مواجهیم و این موضوع خود را نشان داده است. بررسی ها نشان می‌دهد که یکی از دلایل ضعف کتابخوانی محدود بودن کتاب مناسب است. برخی از کتابهایی که در سالهای اخیر مورد استقبال قرار گرفتها اند، با تکنیک جدید منتشر شده اند و ممکن است محتوای جدیدی نداشته باشند. اگر بتوانیم در حوزه شعر نیز به سمت تولید محتوا پیش رویم، توجه ها جلب می‌شود.

وی با بیان اینکه این کنگره تنها مخصوص بانوان نیست افزود: حجاب معنای انسانی دارد نه جنسیتی. عفت در بین آقایان موثرتر از بانوان است. عفیف بودن نقطه مشترک بین آدم هاست.

وی با بیان اینکه شاعران این کنگره تبدیل به یک نهاد خواهند شد، ادامه داد: ما در ادوار مختلف تاریخ منظومه ای با محوریت عفاف و حجاب نداریم؛ به همین دلیل ارزش کار این کنگره بالاست. اگر در زمینه تولید محتوا در این حوزه بپردازیم، نگاه جدیدی را به حوزه فرهنگی عفاف و حجاب معطوف خواهیم کرد. امیدوارم نواقص دوره گذشته در این دوره رفع شود و به همه جوانب موضوع عفاف و حجاب توجه کنیم و به مقوله عفاف و حجاب در موضوع فکری و اندیشه ای توجه کنیم نه نمادین.

اسماعیل امینی نیز در ادامه این مراسم با اشاره به عجین بودن ادبیات کلاسیک فارسی با حکمت و اخلاق گفت: ادبیات براساس پژوهش های آکادمیک به سه بخش حماسی، غنایی و نمایشی تقسیم می‌شود و در ایران، ادبیات به غنایی، حماسی و تعلیمی دسته بندی می‌شود. در ادبیات کلاسیک فارسی اخلاق و حکمت با دیگر سروده ها همراه است؛ حتی در سروده های غنایی و حماسی مانند اشعار سعدی و فردوسی.

وی با بیان اینکه این ویژگی مختص ادبیات فارسی است، ادامه داد: مسوولان تعلیم و تربیت در سالهای بعد از انقلاب به دلیل کم دانشی و سیاست زدگی تصور کردند که اگر عشق و زیبایی را از کتابهای درسی حذف کنند، به پاکدامنی خدمت کرده اند. این فضا هنوز هم وجود دارد.

این منتقد اضافه کرد: تصور نادرست تقابل میان دینداری و زیبایی باعث شد آنانکه ضد دین ما هستند، از این ظرفیت استفاده کنند؛ این در حالی است که بزرگان دینی مانند علامه طباطبایی در غالب سروده هایشان به عشق پرداخته اند. حتی در میان اشعار عاشورایی نیز این موضوع دیده میشود؛ زیرا تنها راه تعلیم و تربیت و پاکی انسان، دعوت او به عشق است. توصیه ام به شاعران این است که اگر می‌خواهید در حوزه عفاف و حجاب کار کنید، علاج آن پیوستگی میان عشق و عفاف است. اگر حجاب دستور حکومتی باشد، مانند دیگر دستورها، راه به جایی نمی بریم و با مقاومت نسل جوان مواجهه میشویم.

انتهای پیام/و

 

http://fna.ir/GF4QFT

منبع : farsnews.com

اخبار

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,