ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

موفقیت در فروشندگی و افزایش فروش

فروشندگی یکی از قدیمی ترین حرفه ها و مشاغل است که از روشِ «صحبت کردن و فروختن» استفاده می شود.

رمز فروشندگان ماهر این است که فروشنده ی ماهر، کار را به اصطلاح پیچیده و گنده اش نمیکند. او فرآیند فروش و در واقع تصمیم گیری و خرید را برای مشتری آسان و راحت میکند. با مشتری رفتاری ساده و روراست و بی شیله و پیله دارد! به مشتری که شاید در ذهنش سؤالاتی دارد و سردرگم شده، راه حل هایی ارائه میدهد و گره های ذهنی او را از هم باز میکند. با مشتری خود روابطی بلندمدت بر اساس حس صمیمیت و اعتماد و درک متقابل برقرار میکند.

آیا وجود یک فروشنده خوب می تواند در کسب و کار شما مفید باشد و آن را رونق دهد؟ آیا فروشنده خوب بودن ذاتی است یا بر اثر تجربه کسب می شود؟ فروشندگی هم مثل خیلی از شغل ها در دنیای کسب و کار، آداب و قلق خود را دارد. شاید خیلی از مواقع شنیده باشید که مردم می گویند “فلانی ذاتاً فروشنده خوبی است” یا این که “اصلاً طرف فروشنده به دنیا آمده است”.

فروشنده موفق

چگونه فروشنده ای موفق باشیم

واقعیت این است که یک بخش مهم و قابل توجه از شغل فروشندگی را عشق و علاقه تشکیل می دهد و این که فروشنده عمیقا به کاری که انجام می دهد اعتقاد و باور داشته باشد.

این نکته را نیز همواره به خاطر داشته باشید که قسمت عمده ای از موفقیت یک فروشنده را مهارت ها و توانایی های او شکل می دهد که در تمام سال های کسب علم و تجربه برای خود اندوخته است.

در این مقاله سعی داریم چند صفت مهم یک فروشنده ی موفق را برای شما بیان کنیم. با ما همراه باشید و ببینید یک فروشنده چطور عنوان “فروشنده ی موفق” را می گیرد.

فروشنده موفق

فروشنده موفق کیست

۱٫ منافع خود و مشتری را مشترک می داند:

یک فروشنده ی حرفه ای ضمن این که به ارزش افزوده و سود خود فکر می کند منافع خریدار را نیز در نظر می گیرد. او می داند که مشتریان علاوه بر کیفیت و قیمت محصول به حرف های فروشنده هم تکیه می کنند و اگر این گفته ها با واقعیت یکسان نباشد، این آخرین خرید مشتری خواهد بود.

۲٫ به مشتریان خود اعتماد به نفس می دهد:

خیلی از مشتریان هنگام خرید بین دو یا چند کالا دچار تردید می شوند، تا آنجایی که ممکن است این شک گسترده شود که حتی شاید از خرید صرف نظر کند. خیلی از اوقات مشتریان به محصول و یا ارزشی که می خواهند به دست بیاورند توجهی نمی کنند و فارغ از هزینه ی آن نیاز به مشاوره دارند، یک فروشنده ی موفق کسی است که این لحظه را به خوبی شناسایی کرده و به ذهن و قلب مشتری نفوذ کند و با یک راهنمایی ساده و در عین حال کارشناسی شده، ضمن دادن اعتماد به نفس به مشتری به خاطر ارزشی که به دست می آورد، او را به خرید ترغیب کند.

۳٫ تحت زور و فشار نمی فروشد:

یکی از مضرترین عادت هایی که بعضی از فروشندگان دارند این است که می خواهند خرید محصول خود را با زرو و فشار به مشتری تحمیل نمایند. متاسفانه این دسته از فروشندگان هنوز فرق بین راهنمایی و اجبار در خرید را نمی دانند. آنها حتماً به این نکته هم دقت نمی کنند که اگر مشتری بر اساس جو به وجود آمده کالایی را خریداری کند، برای دفعات بعدی حتی اگر نیاز به محصول شما داشته باشد با توجه به خاطره ی خاکستری که در ذهن دارند، امکان ندارد به همان فروشگاه مراجعه کند.

۴٫ انعطاف پذیر است:

یک فروشنده ی حرفه ای در خیلی از مواقع باید از خود نرمش نشان دهد. به عبارتی دیگر یک مشتری هنگام خرید کردن ممکن است چند بار نظرش عوض شود و شما را مجبور کند که مدل، رنگ، سایز و یا نوع های مختلفی را برای او نمایش دهد و یا اینکه در موقع پرداخت درخواست تخفیف کند که این رفتار کاملاً مرسوم است، یک فروشنده ی موفق در تمامی مراحل فروش باید از سعه ی صدر بالایی برخوردار بوده و رفتار خود به هنگام لحظه ی ورود تا خروج را با یک آهنگ مناسب حفظ کند.

۵٫ روابط عمومی بالایی دارد:

یکی از مواردی که باید فروشندگان به آن دقت کنند، خوش رویی است. فروشندگان حرفه ای از ارتباطات عمومی بالایی برخوردار هستند. آنها همواره سعی می کنند ضمن نگه داشتن حریم شخصی مشتری با آنها رابطه برقرار کرده و به نوعی ایشان را به خود وابسته کند.

۶٫ شنونده ی خوبی است:

یکی از مهارت های فروشندگان موفق شنوندگی عمیق آن هاست. یک فروشنده حرفه ای می داند که قبل از فروش کالا یا خدمات باید نظرات، درد و دل ها، عقاید و… مشتری خوب گوش کند و با توجه به خواسته هایی که خریدار در لا به لای حرف های خود عنوان کرده است، ضمن پاسخگویی مناسب کالای مورد نیاز ایشان را ارائه کند.

۷٫ همه ی ابعاد شغل خود را می شناسد:

فروشنده ای موفق خواهد بود که تمامی آمار و اطلاعات مربوط به محیط، محصول، مشتری، رقبا و… در کسب و کار خود را بشناسد. به عبارت دیگر یک فروشنده ی حرفه ای بازار را استشمام کرده و یا اصطلاحاً بو می کشد و ضمن منطبق کردن خود با شرایط موجود، همیشه برای مشتریان خود در شاخه های مختلف تازگی دارد.

۸٫ به حفظ مشتریان می اندیشد:

یکی از اصلی ترین سرمایه های هر کسب و کاری مشتریان آن مجموعه هستند. پس یکی از وظایف فروشندگان حفظ و نگهداری آنها می باشد. برقراری و حفظ ارتباطات صحیح، محکم و مؤثر با مشتریان از قواعد اصلی و صفات مهم این شغل می باشد که بخشی از آن به صورت ذاتی و بخش عمده ای نیز از طریق آموزش و کسب مهارت به دست می آید.

فروشنده ماهر و موفق چه ویژگی هایی دارد

منبع : namnak.com

مجله

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,