ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

دلیل خطرناک بودن فرودگاه کریس رونالدو

کریستیانو رونالدو این روزها تقریباً همه جا دیده می شود ؛ از بالابردن جام قهرمانی در رقابت های یورو گرفته تا آفتاب گرفتن در سواحل ایبیزیا. با این حال علاوه بر مستطیل سبز و ساحل، او کارهای تجاری اش را با سرعت خیره کننده ای پیش می برد اول هتل هایش و حالا فرودگاه .

تنها دو هفته پس از قهرمانی تیم ملی پرتغال در رقابت های جام ملت های اروپا ۲۰۱۶ که به میزبانی کشور فرانسه برگزار شد، کریس رونالدو فوق ستاره کهکشانی ها هتل خود را افتتاح کرد.

همین چند وقت پیش بود که اولین هتل از مجموعه هتل های کریس تحت عنوان هتل های پستانا CR7 راه اندازی شد ؛ اولین شعبه در فونچال، زادگاهش و دومین شعبه هم در لیسبون افتتاح شد. مادرید و نیویورک هم دو شهر دیگری هستند که مجموعه هتل های کریس رونالدو به زودی در آنجا افتتاح خواهند شد.

کریس رونالدو

فرودگاه کریستیانو رونالدو

فرودگاهی به نام کریستیانو رونالدو

البته تنها خبر خوب برای رونالدو، خبر افتتاح هتل هایش در پرتغال نبود بلکه با ورود او به مادیرا، جایی که در آنجا متولد شده، اتفاق دیگری هم رخ داد و میگوئل البوکوئرکه، رئیس این منطقه جزیره ای، فرودگاه بین المللی مادیرا را دستخوش تغییر و تحول کرد ؛ البته نه زیرساخت این فرودگاه را بلکه فقط نام این فرودگاه را از فرودگاه بین المللی مادیرا به فرودگاه «کریستیانو رونالدو» تغییر داد.

فرودگاه خطرناک کریس

اتفاقاً همین نامگذاری بود که توجه بسیاری از رسانه های دنیا را به این محل جلب کرد ؛ جایی که در ۱۶ کیلومتری فونچال، جت شخصی کریس فرود آمده، یکی از ۱۰ فرودگاه خطرناک جهان است که پیش تر حوادث اسفناکی هم در آن رخ داده. تاریخ راه اندازی این فرودگاه مربوط به سال ۱۹۲۱ است ولی تا سال ۱۹۶۴ هیچ هواپیمای مسافربری به آن تردد نکرد ؛ اولین بار سال ۱۹۶۴ بود که ۸۰ مسافر با هواپیما وارد این فرودگاه شدند و از همان موقع بود که خلبان ها فهمیدند کار سختی برای فرود آمدن در این محل دارند. عمده ترین مشکلی که این فرودگاه در سال های نخست داشت این بود که باند آن بسیار کوتاه و ۱۶۰۰ متر بود! نزدیک به ۲۰ سال بعد تازه تصمیم بر آن گرفته شد که طول باند پرواز فرودگاه مادیرا ۲۰۰ متر افزایش پیدا کند. البته از آنجا که این مسافت هم برای نشستن و بلندشدن هواپیما، مسافت تقریباً کمی بود رفته رفته به طول باند اضافه شد تا این که سرانجام سال ۲۰۰۰ با انجام برنامه ریزی های مختلف طول باند این فرودگاه به ۲۷۸۱ متر رسید. شاید تنها نکته مثبت فرودگاه فعلی کریس رونالدو این باشد که ۱۸۰ پایه بتونی بالاتر از سطح دریا کار گذاشتند تا بتوانند به طول مسیر باند پرواز، اضافه کنند ؛ پایه هایی که بعداً در زمره زیباترین سازه های به کار رفته در فرودگاه های مختلف تبدیل شد.

وقتی باد وحشتناک می شود

موردی که این فرودگاه را وحشتناک جلوه می دهد موقعیت آن است ؛ فرودگاه کریس بین کوه و دریا واقع شده و وزیدن بادهای شدید مانع از این می شود که خلبان بتواند به راحتی هواپیمایش را به زمین بنشاند. در واقع هر مسافری باید دلهره لحظه فرود در فرودگاه کریس رونالدو را به جان بخرد چون هواپیما چنان تکان های شدیدی می خورد که بعضاً خلبان ها مجبور می شوند چندبار ارتفاع را کم و زیاد کنند تا روی باند فرود بیایند. همان طور که در بارکد مشخص است با وجود این که خلبان های خبره ای به فرودگاه کریس سفر می کنند باز هم فرودهای وحشتناکی در این فرودگاه دارند.

روزی که خیلی ها مردند

۱۹ نوامبر ۱۹۷۷ بوئینگ ۷۲۷ قصد داشت در مادیرا به زمین بنشیند. با توجه به بارندگی و البته باد شدیدی که در حال وزیدن بود خلبان دید کافی برای نشستن روی باند پرواز با آن طول کم را نداشت ؛ حاصل تکان های شدید، فرود بدی شد و در نهایت ۱۳۱ نفر جان خودشان را از دست دادند. اگرچه این تنها حادثه فرودگاه سابق مادیرا و کنونی کریس رونالدو نبود ولی همان حادثه تلخ باعث شد مسئولان پرتغالی به این فکر بیفتند هر طور شده به طول باند این فرودگاه اضافه کنند.

فرودگاه خطرناک کریس رونالدو افتتاح شد

منبع : namnak.com

مجله

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,