ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

خبرگزاری فارس _ محمد تاجیک: یکی از دغدغه‌های متولیان امر تعلیم و تربیت کشور، در حصول به نتیجه مطلوب و سامان‌دهی صحیح امر آموزش بیش از ۱۳میلیون دانش‌آموز از مقطع ابتدایی به عنوان سرآغاز و مطلع خواندن و نوشتن تا آخرین پایه دبیرستان، فراگیری مطلوب و همه‌جانبه مطالب ارائه شده در کلاس درس با توجه به امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری مدارس مختلف کشور است؛ به طوری که ماندگاری و پایداری این مطالب برای مدت‌زمانی طولانی‌تر در اذهان دانش‌آموزان همواره مشهود و ملموس باشد.

در این مسیر جایگاه مواد و رسانه‌های آموزشی و کمک‌ آموزشی و پیوست علمی تجهیزات آزمایشگاهی، به روش‌های تئوریک ارائه شده توسط معلمان در کلاس‌های درس، همواره مورد تأکید و تأیید صاحب‌نظران امر تعلیم و تربیت در کشور بوده است؛ ضمن اینکه استفاده از این وسایل در دنیای پیشرفته امروزه به عنوان اصلی لاینفک از آموزش چه در مقاطع تحصیلی دانش‌آموزی و چه در دانشگاه‌ها مورد توجه قرار گرفته است.

از جمله مراکز مهم و قابل توجه که در این خصوص فعالیت می‌کنند، شرکت صنایع آموزشی، تولیدکننده وسایل آموزشی و کمک آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش و صندوق ذخیره فرهنگیان است.

مرکز گسترده‌ای که در قالب تور علمی – آموزشی مورد بازدید جمعی از خبرنگاران رسانه‌های مختلف قرار گرفت و مسئولان آن، شرح مفصلی از فعالیت‌ها و تولیدات این واحد تولیدی را ارائه کردند و نوید تحول و استقلال در تولید صنایع آموزشی و کمک آموزشی کشورمان، نگاه امیدوارانه به آینده این صنایع با تولید محصولات متنوع و مهم‌تر از همه صادرات آن به اقصی نقاط دنیا را می‌دهد.

در ابتدای ورود به این مجتمع تولیدی -آموزشی، به واحد آموزش این شرکت می‌رویم؛ جایی که مرتضی رادمهر مدیر بازارگانی اظهار می‌دارد: در سال ۱۳۵۴ این شرکت با همکاری آموزش و پرورش ایجاد شده است.

وی اضافه می‌کند: طراحی، تولید و تأمین تجهیزات آموزشی، کارگاهی و آزمایشگاهی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه در این مرکز اجرا می‌شود.

رادمهر می‌افزاید: بیش از ۳ هزار محصول در این شرکت تولید می‌شود که در نتیجه این فرایند تولیدی ۲ کار عمده شامل «آموزش‌های کاربردی محصولات تولید شده است»؛ قبل از ورود به چرخه استفاده دانش‌آموزان، به معلمان مربوطه ارائه شده و دومین فعالیت نیز انجام آموزش‌های ضمن خدمت برای معلمان است که در طول سال تحصیلی نیز براساس مجوزهای لازمه برگزار خواهد شد.

در ادامه علی‌محمد عزیزی مدیر مرکز آموزش شرکت صنایع آموزشی اضافه می‌کند: وظیفه ذاتی شرکت صنایع آموزشی ساخت وسایل آموزشی و آزمایشگاهی مطابق با استاندارد های سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی است.

وی ادامه می‌دهد: این وسایل به فرایند یادگیری دانش‌آموزان کمک می‌کند؛ ضمن اینکه معلمان ابتدا به اینجا مراجعه کرده و آموزش‌های لازم در خصوص کیت‌های آموزشی را از جهت اینکه چه موقع و چگونه از آنها استفاده کند، می‌بینند و به عنوان مدرس در استان‌های خود به دیگر معلمان آموزش می‌دهند.

مقصد بعدی، کلاس تربیت مدرس درس ریاضی دوره ابتدایی است؛ جایی که معلمان در آنجا با وسایل کمک آموزشی مربوط به درس ریاضی در دوره ابتدایی آموزش‌های لازم را می‌بینند تا در فرایند تدریس خود از آن استفاده بهینه داشته باشند.

در ادامه بازدید کلاس آموزشی درس علوم تجربی دوره ابتدایی مقصد بعدی است، در آنجا نیز تعدادی از معلمان علوم دوره ابتدایی از استان‌هایی مختلف در حال آموزش کیت‌های ویژه این درس بوده و تحت تعلیم استاد مورد نظر قرار دارند و در این کلاس آزمایش‌هایی در خصوص نفوذپذیری آب در لایه‌های خاک و ساختار سلول‌های جانوری به خصوص مخاط دهان، مورد آزمایش و تحلیل قرار می‌گیرد.

به گزارش فارس، یکی از قسمت‌های دیگر این مرکز، آزمایشگاه مربوط به دروس شیمی، فیزیک و زمین‌شناسی است که در آنجا آزمایش‌های لازم در خصوص این دروس تحلیل و بررسی می‌شود؛ ضمن اینکه عزیزی مدیر مرکز آموزش این شرکت از ظرفیت ۱۲۰ نفری واحد آموزش و نیز ظرفیت ۶۰ نفره خوابگاه‌های این مرکز خبر می‌دهد.

کارگاه تولید مدل‌های مختلف آناتومی بدن بخش دیگری از این مرکز تولیدی -آموزشی است؛ جایی که گروهی از اساتید فن، انواع مدل‌‌های آناتومی بدن را در ۲ کارگاه مجزای تولید و نقاشی به چرخه استفاده روانه می‌سازند.

این کارگاه ۳ قسمت شامل «قالب‌سازی»، «مرحله تولید» و «مرحله نقاشی» دارد که در مرحله قالب‌سازی ابتدا از پی‌وی‌سی بدون ماده مضر آزبست و برخلاف نوع چینی آن که دارای ماده شیمیایی آزبست که یکی از مواد سرطان‌زا است، قالب تهیه شده و پس از انجام کارهای لازمه به واحد نقاشی می‌رود.

بخش قالب‌سازی، جایی است که مدل‌ها را به قالب مورد نظر تبدیل کرده، ابتدا رسانا می‌کنند و سپس وارد وان‌هایی از الکترولیت کرده و مس در آنها به صورت محلول ۹۹ درصد قرار گرفته و در نهایت فرمی به خصوص شکل می‌گیرد که از نمونه‌های ارائه شده در آنجا، آناتومی صورت و نای در دستگاه گوارش است.

در این قسمت  موادی که با یکدیگر مخلوط شده و در نهایت از مواد شکل گرفته شده با درجه حرارت ۱۸۰ تا ۲۱۰ درجه در کوره، پذیرایی شده تا قوام لازم را به خود بگیرد، سپس برای همسان‌سازی مولاژها و آناتومی‌‌های مختلف بدن کار صافکاری و در ادامه نقاشی بر روی آنها انجام می‌‌شود.

به گفته مسئولان این بخش بیش از ۱۰۰ مدل مولاژ و اسکلت مربوط به مباحث کتاب‌های درسی در این قسمت تولید می‌شود.

کارگاه نقاشی آخرین کارگاه مربوط به قسمت تولید است؛ جایی که در آن تعدادی از اساتید هنر نقاشی با وسواس خاصی، مولاژ‌ها و آناتومی‌های مربوط به اندام مختلف بدن را نقاشی کرده و در نهایت به چرخه استفاده روانه می‌سازند.

معصومی مدیر این بخش تصریح می‌کند: کارگاه‌های بخش نقاشی هنوز تجهیز نشده است اما در مدت ۵ ماه گذشته ۲۰۰ نفر در این قسمت مشغول به کار شده‌اند؛ او تفاوت قیمت محصولات این شرکت با محصولات مشابه خارجی را مربوط به این می‌داند که در محصولات خارجی به ویژه محصولات چینی از مواد آزبست که سرطان‌زاست، استفاده می‌شود و این عامل موجب کاهش کیفیت و قیمت تمام شده آنها در بازار می‌شود.

وی با اشاره به تمهیدات حمایتی از محصولات این شرکت، اضافه می‌کند:‌ برای حمایت از تولیدات این شرکت با توجه به کیفیت محصولات قرار شده است، مجوز ورود کالاهای مشابه خارجی را داده نشود و یا در شرایط واردات این محصولات، تعرفه‌ چند برابری برای آنها اعمال شود تا کالاهای چینی نتوانند با قیمت‌های ارزان‌تر در بازار عرضه شوند.

به گزارش فارس، کارگاه شیشه‌گری یکی دیگر از کارگاه‌های تابع شرکت صنایع آموزشی است که در آنجا کیت‌های آزمایشگاهی در قالب شیشه‌های پیرکس چینی طراحی و ساخته می‌شوند و تنوع محصولات آن ۴۰ نوع محصول است.

* شرکت صنایع آموزشی بزرگترین واحد در خاورمیانه

معصومی در ادامه متذکر می‌شود: افرادی که در این قسمت فعالیت می‌کنند، در هنرستان شیشه‌گری شرکت صنایع آموزشی دوره دیده‌اند؛ ضمن اینکه فعالیت این شرکت بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با روی آوری به کارهای تولیدی چشمگیر شده و حتی در دوران دفاع مقدس ادوات نظامی مانند قسمت انتهایی خمپاره را نیز تولید می‌کرد.

وی با اشاره به همکاری با شرکت‌های بزرگ وسایل کمک آموزشی یادآور می‌شود: سعی کرده‌ایم با شرکت‌های معتبر «فیول» و «لیبل» که در زمینه تولید وسایل کمک آموزشی در دنیا فعالیت می‌کنند نیز همکاری داشته باشیم؛ ضمن اینکه حدود ۱۳ سال است که این مجموعه براساس فرایند تولید طراحی شده است و امروز این شرکت تولیدی به عنوان بزرگترین واحد در خاورمیانه فعالیت می‌کند و در انبار این شرکت بیش از ۲ هزار قالب وجود دارد.

در ادامه این تور علمی _آموزشی پای صحبت‌های محمود معصومی مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی در قالب یک نشست خبری می‌نشینیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های شرکت صنایع آموزشی اظهار می‌دارد: این شرکت در سال ۱۳۵۴ تأسیس شده است و بنده از سال ۶۱ تا سال ۱۳۸۴ در اینجا فعالیت می‌کردم و پس از گذشته چند سال، مجدداً از ۸ ماه گذشته در این واحد به فعالیت می‌پردازم.

معصومی ادامه می‌دهد:‌این شرکت مسئول تهیه، تأمین و تولید محصولات آموزشی و کمک‌‌آموزشی از مقطع ابتدایی تا متوسطه اول و دوم به خصوص شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش را برعهده دارد و در این مسیر سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وظیفه استانداردسازی این وسایل عهده دار است.

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی با بیان اینکه در این شرکت بالغ بر ۳ هزار قلم وسایل آموزشی و کمک‌آموزشی تولید می‌شود،خاطرنشان می‌کند:‌ امسال برای مقاطع ابتدایی تا متوسطه دوم به میزان ۱۰ میلیارد تومان با آموزش و پرورش قرارداد بسته‌ایم که حدود ۶۰۰ میلیون تومان محصول از خارج از کشور وارد شده که از عمده این محصولات، میکروسکوپ است و بقیه آن نیز در داخل کشور تولید می‌شود؛ضمن اینکه  در این فرایند هم خود این مجموعه تولید محصول کرده و از تولیدکنندگان دیگر نیز استفاده می‌شود.

* ضرر ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومانی سالانه آموزش و پرورش از افت تحصیلی دانش‌آموزان

معصومی با اشاره به نقش وسایل آموزشی و کمک‌آموزشی در فرایند تعلیم و تربیت می‌گوید:‌ همه ساله در آموزش و پرورش به طور میانگین درصدی از دانش‌آموزان دارای افت کمی هستند که این موضوع از بعد اقتصادی حدود ده درصد است؛ اگر از بودجه ۳۱ هزار میلیارد تومان سالانه آموزش و پرورش این میزان را کمک کنیم، آموزش و پرورش مبلغی معادل ۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان بابت مردودی و افت تحصیلی دانش‌آموزان متحمل ضرر می‌شود.

وی با تأکید براینکه استفاده از وسایل آموزشی و کمک‌آموزشی امروزه یکی از ابزارهای مهم در ارتقای آموزش، ایجاد انگیزه، کاهش افت کمی و آموزش معلمان است،متذکر می‌شود: اگر افت کمی اتفاق می‌افتد، محصول دلایل مختلف است؛ اما براساس آخرین تحقیقات صورت گرفته اگر ۱۰ درصد افت کمی داشته باشیم، حدود ۳ درصد از آن مربوط به عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی است.

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی تصریح می‌کند: وظیفه ما این است که تولید وسایل آموزشی را در کشور گسترش داده و آن را همگانی کنیم.

معصومی در خصوص توجهیات آموزش و پرورش در بحث استفاده از محصولات داخلی به دلیل بالا بودن قیمت‌های مشابه، خاطرنشان می‌کند: این مسئله مربوط به تأخیر در سیاست‌های قبلی آموزش و پرورش بوده است؛ وقتی مدارس به صورت ترمی _واحدی فعالیت می‌کردند، کلاس‌های آزمایشگاهی داشتیم که بعد از آن حذف شد و هنگامی که مطالب ارزیابی نشود، به آنها اهمیت کمتری داده می‌شود و در نتیجه فعالیت‌ها کاهش می‌یابد.

وی با اشاره به قیمت محصولات ارائه شده تصریح می‌کند: وسایل آموزشی باید از استاندارد قابل قبول برخوردار باشند و نتیجه عدم استاندارد این وسایل پیامدهایی همچون اتلاف منابع و خسارت به مصرف‌کننده را در پی دارد.

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی ادامه می‌دهد:‌ قیمت‌های این شرکت با هریک از محصولات کشورهای دیگر قابل رقابت است؛ ضمن اینکه این شرکت در مجموعه‌ای به وسعت ۴ هکتار و ۳۷ هزار متر مربع فضای مسقف فعالیت می‌کند و در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی آموزش و پرورش قادر هستیم همه مدارس را تحت پوشش این محصولات قرار بدهیم.

*تطابق کیفی ۹۰درصدی محصولات شرکت با مشابه خارجی 

معصومی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۸۰ نفر به طور مستقیم در این مجموعه فعالیت می‌کنند، یادآور می‌شود: حدود ۴۰ تا ۵۰ پیمانکار نیز با ما همکاری می‌‌کنند؛ضمن اینکه محصولات این شرکت از خدمات پس از فروش نیز برخوردار است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در«خصوص جایگاه تولیدات این شرکت در دنیا و اینکه به چه کشورهایی صادرات آن انجام می‌شود؟»،می‌افزاید: در سال‌های گذشته به کشورهای اروپایی و مصر صادرات داشتیم، اما این صادرات با نام آن کشورها صورت گرفته است؛ ضمن اینکه اعلام می‌کنیم در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ درصد محصولات‌مان با محصولات مشابه ارائه در دنیای امروز تطابق دارد.

* آموزش ۱۱۵۰ معلم در مرکز آموزش شرکت صنایع آموزشی تا اول مهر 

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی یادآور می‌شود: با هماهنگی‌هایی که با وزارت آموزش و پرورش داشته‌ایم، دوره‌های آموزشی برای معلمان برگزار کرده‌ایم و قرار است از تمام استان‌ها معلمانی برای آموزش به این مرکز بیایند و در این خصوص مقرر شده است،۱۱۵۰ معلم تا اول مهر در برنامه‌ آموزشی این مرکز آموزش‌های لازم را ببینند.

معصومی با بیان اینکه بعد از شروع سال تحصیلی نیز دوره‌های آموزشی برای معلمان در این مرکز ادامه خواهد داشت، تصریح می‌کند:‌ افراد آموزش دیده پس از طی کردن این دوره‌ها در استان‌های خود به معلمان دیگر، آموزش‌های لازم را ارائه می‌کنند.

وی در واکنش به این پرسش که معلمان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی از عدم اختصاص پکیج‌های آموزشی به آنها انتقاد می‌کنند، می‌افزاید: این موضوع به دلیل کمبود اعتبارات در بخش آموزشی و کمک‌آموزشی است و در صورت تأمین اعتبار لازم از سوی آموزش و پرورش، قادر هستیم این پکیج‌های آموزشی را به معلمان ارائه کنیم.

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی متذکر می‌شود: طبق صحبت‌های انجام شده با مسئولان دانشگاه فرهنگیان قرار است، برای ۱۳ هزار معلم فارغ‌التحصیل این دانشگاه در صورت تأمین اعتبار لازم، پیکیج‌‌های آموزشی برای حضور در کلاس درس تهیه شود.

مدیرعامل شرکت صنایع آموزشی تصریح می‌کند: مخاطبین عمده این شرکت مدارس هستند که در مقاطع مختلف تحصیلی متناسب با تعریف کتاب‌های درسی و نیازهای کمک آموزشی مصرف‌کننده تولیدات این شرکت هستند؛ضمن اینکه اولویت اول این مجموعه تولیدی، آموزش و پرورش است.

*ایجاد دپارتمان سرگرمی ویژه کودکان پیش دبستانی 

معصومی با اشاره به فعالیت‌های دیگر این شرکت عنوان می‌کند:‌ دپارتمان سرگرمی را نیز در این شرکت ایجاد کرده‌ایم که این دپارتمان برای مقاطع قبل از دوره دبستان و فراغت کودکان وسایلی را تولید می‌کند.

وی می‌افزاید:‌ در ارتباط با صادرات نیز دوباره شروع به فعالیت کرده‌ایم و با توجه به توان هر کشوری، آماده صادرات محصولات خود به خصوص در بخش وسایل کمک‌آموزشی شاخه فنی و حرفه‌ای هستیم.

در ادامه این تور علمی _آموزشی به نمایشگاه تولیدات این شرکت می‌رویم؛ جایی که در آن حجم انبوهی از محصولات متنوع این شرکت از مقطع پیش‌دبستانی تا آخرین مقاطع تحصیلی در رشته‌ها و شاخه‌های مختلف موجود در نظام آموزشی کشور، وجود دارد.

در این نمایشگاه بیش از ۷۰ نوع کالای تولیدی مربوط به سرگرمی‌های علمی مربوط به دانش آموزان دوره ابتدایی به نمایش گذاشته شده است؛ ضمن اینکه بخشی مربوط به دانش‌آموزان نابینا و مراکز استثنایی است، در آنجا امکاناتی مربوط به آموزش خطوط بریل ارائه شده است؛ در این قسمت سازه‌هایی از جنس فوم برای فعالیت‌های تفریحی و آموزشی دانش‌آموزان را مشاهده می‌کنیم و از دیگر بخش‌های این نمایشگاه نیز می‌توان به وسایل کمک آموزشی دروس ریاضی و علوم تجربی دوره ابتدایی اشاره کرد.

در بخش دیگر، وسایل آزمایشگاهی در ۱۲ موضوع مانند مباحث مربوط به نور، هواشناسی و چارت‌های آموزشی برای مقاطع مختلف تحصیلی ارائه شده است.

در قسمت دیگر این نمایشگاه وسایل مربوط به کار و فناوری‌، ارائه تابلویی مربوط به طرح آموزش همگانی قرآن در دوره متوسطه اول و بخشی مربوط به صنایع شیمیایی ایجاد شده است که در آن مدل کوچکی از برج تقطیر مربوط به پالایشگاه‌ها به نمایش گذاشته شده است؛ این مدل به لحاظ قیمت و کیفیت قابل رقابت با محصولات مشابه خارجی است.

رادمهر در ادامه اضافه می‌کند:‌ دو شرکت تابعه این مجموعه، شرکت‌های تجهیزات مدارس ایران است که بزرگ‌ترین تولید‌کننده مبلمان اداری در کشور بوده و نیز شرکت پژوهش و نوآوری صنایع آموزشی است.

قسمت دیگر نمایشگاه، مربوط به وسایل فیزیکی مورد استفاده در مراکز دانشگاهی است که به گفته مدیر بازرگانی این شرکت، این وسایل قبل از تولید انبوه در دوره آزمایشگاهی و پس از تأیید دانشکده‌های فیزیک از جمله دانشکده فیزیک دانشگاه تهران و طی یک ترم کار و امتحان، در خط تولید انبوه قرار می‌گیرد؛ ضمن اینکه در حال حاضر دانشگاه صنعتی شریف از تجهیزات تولیدشده این شرکت استفاده می‌کند.

رادمهر می‌افزاید:‌ صنایع آموزشی برای انجام کارهای کارشناسی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شود که در این مسیر، کارهای طراحی و ثبت آنها انجام می‌شود، اما شرکت‌های دیگر از روی محصولات این شرکت کپی‌برداری کرده و شبیه محصولات ما را تولید و به بازار عرضه می‌کنند و به دلیل پرداخت نکردن هزینه‌های کارشناسی توسط این شرکت‌های خارجی، محصولاتی با قیمت پایین‌تر را به مشتریان ارائه می‌کنند.

وی با اشاره به مولاژ‌های استاندارد شده تولیدی در این شرکت،خاطر نشان می‌کند:‌ میزان سرب موجود در آنها به طور مرتب اندازه‌گیری شده و گواهینامه‌های استاندارد نیز برای این محصولات صادر می‌شود،اما برای نمونه مشابه چینی این محصولات از کیفیت پایین‌تر برخوردار بوده؛ضمن اینکه در آنها از ماده آزبست که ماده‌ای سرطان‌زاست، استفاده می‌شود.

*تدوین ۱۰۰ عنوان کتاب خود آموز در شاخه فنی و حرفه‌ای و  کاردانش 

به گزارش فارس، دومین سالن نمایشگاه محصولات صنایع آموزشی مربوط به قسمت‌های مختلف تجهیزات داخلی خودروهاست،‌ در ابتدای این سالن کتاب‌های آموزشی شاخه کار دانش قرار داده شده است که بنا به گفته رادمهر حدود ۱۰۰ جلد کتاب خودآموز در این شاخه تألیف شده است؛ این کتب براساس استانداردهای مهارتی وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای و بدون هیچ کپی‌برداری تدوین و گردآوری شده است.

بخش دیگر این سالن اختصاص به تجهیزات فنی و سامانه‌های برق و مکانیک خودروهای مختلف از جمله پراید، پژو ۴۰۵، تیبا و موتورسیکلت دارد که در آنها قسمت‌های برق، سیستم تعلیق و قطعات مختلف فنی و ترمز این خودروها در قالب فیزیکی و نمودار ها و مدارهای آموزشی برای هنرجویان رشته‌های مورد نظر تولید و به نمایش گذاشته شده است.

تولید تجهیزات ورزشی یکی دیگر از بخش‌های این نمایشگاه است که در این خصوص رادمهر اظهار می‌دارد: این شرکت،‌شرکت تابعه‌ای به‌نام خدمات ورزشی داشت که آن را تعطیل کرده و در قالب دپارتمان ورزشی ارائه می‌کنیم و دلیل تعطیلی آن نیز کاهش هزینه‌ها و رقابتی کردن آن است.

وسایل و تجهیزات مربوط به برق،‌ الکترونیک،‌ آسانسور و رشته مکاترونیک از جمله بخش‌های دیگر این نمایشگاه است؛ ضمن اینکه دراین نمایشگاه سیستم مدیریت هوشمند طراحی و به نمایش گذاشته شده‌است که شامل «کنترل سیستم‌های سرمایشی، گرمایشی و حتی جابه‌جایی پرده‌های منازل و ساختمان‌های مختلف است.

*طراحی و ساخت شبیه ساز ماشین تراش، برای اولین بار در دنیا  

دستگاه سیملاتور یا شبیه‌سازی ماشین تراش از جمله بخش‌های قابل توجه این نمایشگاه است؛ دستگاهی که با کمک اساتید دانشگاه امیرکبیر و برای نخستین بار در دنیا عرضه شده است، از خصوصیات این دستگاه این است که خطای هنرآموز و هنرجو را ثبت کرده و به صورت لحظه‌ای آنها را از این خطاها آگاه می‌سازد و تنها مصرف انرژی آن برق مصرفی توسط یک کامپیوتر است؛ ضمن اینکه در هر فضایی امکان آموزش این دستگاه وجود دارد و قابلیت تکرار و آموزش آن به تناوب توسط هنرجویان مهیاست.

رادمهر در ادامه این بازدید ضمن اشاره به طراحی و ساخت آسانسور در این شرکت تصریح می‌کند:‌ یک آسانسور بزرگ را در قالب یک هفتم محصول اصلی شبیه‌سازی کرده‌ایم که مشابه یک دستگاه واقعی فعالیت می‌کند.

وی می‌گوید: در این قسمت همچنین پنل‌های آموزشی مربوط به آسانسور،‌ لوازم خانگی نیز طراحی می‌شود.

قسمت دیگر کارگاه‌های این شرکت مربوط به فیزیک و کیت‌های مربوطه است؛در این قسمت مجموعه‌های اُپتیک که در درس علوم تجربی کاربرد دارد، تولید می‌شود که در مدل‌های مختلف و عدسی‌هایی با اندازه‌های خاص و لیزرهای ویژه در جهت تشخیص شکست نور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به اینجای بازدید که می‌ر‌سیم، به هنرجویان دانش‌آموز و دانشجویی برخورد می‌کنیم که مشتاقانه سعی در آموزش مهارت‌های ارایه شده دارند.

*درآمد ماهانه ۵۰۰ هزار تومانی هنر جو، برای ۴ ساعت کار روزانه در شرکت 

سعید قلی‌زاده، یکی از هنرجویان هنرستان فنی و حرفه‌ای شهید رجایی منطقه ۱۸ در خصوص فعالیت در این شرکت اظهار می‌دارد:‌ اعتقاد دارم که باید هر دانش‌آموز یک مهارت را کسب کند و به اینجا آمدم تا یک مهارتی را آموزش ببینم تا در آینده صاحب فرصت شغلی بشوم؛ ضمن اینکه اگر در روز ۴ ساعت در اینجا فعالیت کنم،درآمد ماهانه‌ای برابر با ۵۰۰ هزار تومان دارم.

محمد محمدزاده، دانش‌آموز پایه سوم دوره دوم دبیرستان دانش‌آموز دیگری است که انگیزه حضور خود در این کارگاه را فراگیری حرفه‌ای برمی‌شمارد تا در آینده صاحب مهارت در بازار کار باشد.

وی اضافه می‌کند:‌ بستگی به مقدار کار انجام شده در این شرکت، درآمدی بین ۲۵۰ هزار تا ۳۰۰ هزار تومان به دست می‌آورم.

*درآمد ۹۰۰ هزار تومانی فارغ التحصیل رشته برق در این شرکت 

حسام تقی‌زاده فارغ‌التحصیل رشته برق و قدرت نیز یکی دیگر از هنرجویان است که خود را به عنوان یک آچار فرانسه این کارگاه برمی‌شمارد و می‌افزاید: در اینجا ماهیانه ۹۰۰ هزار تومان درآمد به دست می‌آورم.

در گوشه‌ای دیگر از این کارگاه دانش‌آموزی کوشا نظرمان را جلب می‌کند؛ او کسی نیست، جز سجاد حسین‌زاده دانش‌آموز پایه هشتمی مدرسه ملاصدرای شهرک مارلیک است که با ۱۳ سال سن از آرزوی مهندس شدن خود در رشته برق و مکانیک در آینده خبر می‌دهد؛ او با شور و شوق فراوان اظهار می‌دارد: در اینجا وسایل اپتیک و آزمایشگاهی دروس مختلف دانش‌آموزان را می‌سازیم.

 به گزارش فارس، آنچه در این تور علمی _آموزشی و بازدید از شرکت صنایع آموزشی وابسته به وزارت آموزش و پرورش به وضوح رؤیت شد،جهش قابل ملاحظه در تولید وسایل آموزشی و کمک آموزشی در کشور است؛ پتانسیلی که در سایه وجود محصولات خارجی، خاصه تولیدات چینی در حاشیه قرار گرفته است و بعضاً محصولات با کیفیت پایین شرکت‌های خارجی مجالی برای ارز اندام این محصولات داخلی را نداده است؛ضمن اینکه امیدواریم با برنامه‌ریزی‌ها و حمایت‌های همه جانبه مادی و معنوی مسؤولان آموزش و پرورش از این صنایع آموزشی و کمک آموزشی، در جهت افزایش کیفیت و بازدهی مطلوب آموزش در نظام تعلیم و تربیت کشور و به دنبال آن پرورش دانش‌آموزانی با پتانسیل  علمی و عملی در دروس و مهارت‌های نظری و کاربردی قدم برداشته و شاهد درخشش تولیدات چنین شرکت‌هایی در عرصه رقابت با محصولات جهانی باشیم.

انتهای پیام/

 

http://fna.ir/LHN9TT

منبع : farsnews.com

اخبار

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,