ترفندهای رایانه

مرجع محتوای کاربردی پارسی

دلایل گرانی دوباره مرغ / بازار روسیه را از دست دادیم

  اخباراقتصادی  ,خبرهای   اقتصادی , قیمت مرغ

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی در مورد دلایل گرانی مجدد این کالا در روزهای اخیر گفت: با وجود بازگشت ترکیه به بازار روسیه شانس ایران برای حضور در آنجا صفر است.

محمد یوسفی در گفتگو با مهر با بیان اینکه افزایش مجدد قیمت مرغ طی روزهای اخیر موقتی است درباره دلیل این مساله، عنوان کرد: با نزدیک شدن به روزهای آخر فصل تابستان، میزان مسافرت‌ها و مصرف مرغ در رستوران‌ها بالا می‌رود که این امر نیز در افزایش تقاضا برای مرغ و گران شدن قیمت آن موثر است.

وی با اشاره به اینکه صادرات مرغ درحال حاضر رونق چندانی ندارد، اظهارداشت: میزان صادرات این کالا در ماه از حدود ۴ هزارتن بیشتر نیست.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره سرانجام صادرات این کالا به کشور روسیه نیز اضافه کرد: ما نمی‌توانیم مرغ خود را به روسیه صادر کنیم چراکه رقبای قدرتمندی آنجا حضور دارند.

یوسفی رقبای ایران در بازار روسیه را برزیل و ترکیه عنوان کرد و افزود: روسیه و ترکیه درباره از سرگیری صادرات محصولات ترکی به این کشور با یکدیگر توافق کرده‌اند و قرار شده مسائل اقتصادی دو کشور جدا از مسائل سیاسی آنها پیش رود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها دو کشور عراق و افغانستان مقاصد صادراتی مرغ ایران هستند، ادامه داد: ما تقریبا هیچ شانسی برای حضور در بازار روسیه نداریم.

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی درباره آخرین وضعیت اختصاص مشوق صادراتی برای صادرات مرغ نیز اظهارداشت: قرار بود دولت مشوق و جوایز صادراتی به بخش کشاورزی اختصاص دهد تا قیمت‌ کالاهای صادراتی در بازارهای جهانی رقابتی شود که متاسفانه هنوز این اتفاق رخ نداده است.

به گفته یوسفی این مشوق صادراتی که قرار بوده به تمام بخش کشاورزی اختصاص داده شود، ۱۰۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با بیان اینکه کمک دیگری هم برای صادرات مرغ، از طریق صندوق حمایت از طیور انجام می‌شود، گفت: این اقدام همچنان برقرار است و هر کس قصد صادرات داشته باشد مبلغ ناچیزی از این صندوق بعنوان وام کم بهره در اختیار او قرار می‌گیرد که البته چندان پاسخگوی مشکلات موجود نیست و در رقابتی شدن قیمت تاثیر زیادی ندارد.

منبع : بیتوته

مجله

برچسب ها: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,